


Klaar voor een nieuw boekingsjaar!
Zin om er met je groep meerdere dagen op uit te trekken? Op kampas.be start je de zoektocht naar dé ideale locatie om samen de meest geweldige herinneringen te maken. Je vindt er een compleet overzicht van mogelijke gebouwen en kampeerterreinen in Vlaanderen waar je kan verblijven met je groep. Reserveren kan via de uitbater of voor bepaalde locaties - enkel in zelfkook - meteen online.
Elke laatste zaterdag van april activeert Kampas om 10 uur een extra boekingsjaar. Zo kan je vanaf zaterdag 26 april 2025 zoeken op de beschikbaarheid in de verhuurkalenders van 2028. Ook voor het online boeken kunnen de uitbaters er voor opteren om verhuur met een jaartje uit te breiden. Voor groepen die op dat moment hun kamp- of vakantieperiodes willen vastleggen, is een goede voorbereiding belangrijk.
Goed voorbereid
Bij de activatie van een nieuw boekingsjaar worden de zoekmogelijkheden op Kampas* uitgebreid met dat kalenderjaar. Wanneer je op zoek gaat via de zoekbalk toont Kampas je alle beschikbare accommodaties in de periode die je opgeeft**. De resultaten met het label ‘reserveer online’ kan je onmiddellijk via kampas.be boeken. De locaties zonder dat label reserveer je via de uitbater.
Zeker voor een kamp in de zomervakantie is de vraag vaak groot. Wil je zoeken en boeken via Kampas, zorg dan dat je bij de activatie van een nieuw boekingsjaar goed voorbereid bent om er zeker van te zijn dat je de locatie van je voorkeur kan reserveren:
Maak een persoonlijk account aan op Kampas
Koppel je persoonlijk account aan je groep (een bestaand lid van je groep moet je lidmaatschap bevestigen). Doe dit al voor de opstart van het nieuwe boekingsjaar, zodat we je tijdig kunnen helpen als er problemen opduiken.
Verken het aanbod en maak een lijstje van je gewenste locaties***. Zo heb je een alternatief achter de hand wanneer je eerste keuze al door een andere groep werd ingenomen.
Zorg er voor dat het mailverkeer van info@kampas.be niet ongezien in je ongewenste mail verdwijnt! Markeer het mailadres als betrouwbaar en vermijd zo dat je onze berichten mist.
*Uitbaters kiezen er zelf voor welke verhuurtermijn ze hanteren. Verlopen de boekingen online via Kampas, dan kan de uitbater er voor opteren om niet elk beschikbaar kalenderjaar te activeren voor verhuur (bijvoorbeeld: Kampas laat wel toe om de kalender te activeren tot 2028, maar de uitbater kiest er voor om de kalender maar beschikbaar te stellen tot 2025). Bij uitbaters die de boekingen zelf beheren wordt de zichtbaarheid van de kalender een jaar uitgebreid, maar de termijn voor boekingen bepaalt de uitbater autonoom.
**Zoeken naar een locatie kan op de dag van de opening pas vanaf 10 uur. Probeer je vóór 10 uur een locatie te zoeken, lukt dit met andere woorden niet.
***Zet locaties met een kleinere capaciteit dan de groep waarmee jij op kamp wil niet op je lijstje. Ben je met te veel voor de accommodatie, dan kan dat een reden zijn om je groep de toegang te ontzeggen of een meerprijs voor bijkomende personen aan te rekenen.



Even in de wachtrij (eerlijk en vlot)
Bij het openen van een extra verhuurkalender zetten we een digitale wachtrij in. Zo krijgt iedereen een gelijke kans om die droomlocatie te boeken én blijft de site goed werken voor iedereen. Als het zover is, kom je automatisch in de wachtrij terecht en word je op volgorde doorgelaten. Je krijgt te zien welke plaats je hebt in de rij en een inschatting van de verwachte wachttijd.
De wachtrij wordt actief om 10 uur. Als je vóór 10 uur aankomt op de site (dat kan al vanaf 8 uur), wordt je plek willekeurig bepaald zodra de wachtrij start. Kom je na 10 uur? Dan sluit je achteraan aan. Is het jouw beurt? Dan krijg je alle benodigde tijd om een leuke locatie te zoeken (en te boeken). Is de grote drukte voorbij? Dan kom je gewoon meteen op kampas.be terecht.
Boeken met Kampas
De resultaten met het label ‘reserveer online’ kan je onmiddellijk via kampas.be boeken. Daarbij moet je rekening houden met vier belangrijke spelregels:
Bij de opstart van een nieuw jaar laat Kampas enkel online boekingsaanvragen toe voor groepen. Particuliere boekingen worden op dat moment afgekeurd, de dag later kan dat wel. Om bij opstart online te boeken moet je persoonlijke account dus gekoppeld hebben aan de omgeving van je groep. Om te kunnen boeken moet je lidmaatschap van de groep actief zijn (andere leden krijgen een bericht - soms in de spamfolder - om je lidmaatschap te aanvaarden). Bovenstaande voorbereidingen zijn dus essentieel om vlot online te kunnen boeken.
In juli en augustus kan elke groep maar één aanvraag* indienen voor een zelfde periode. Wil je voor je groep een tweede boeking aanmaken, dan moet je wachten tot de eerste aanvraag werd goed- of afgekeurd door de uitbater. Dat is ook zo wanneer je met verschillende persoonlijke accounts actief bent voor een zelfde groep. Zo voorkomen we dat groepen onnodig verschillende periodes kunnen blokkeren voor anderen. Een stormloop organiseren op Kampas om jouw droomlocatie te kunnen boeken heeft dus weinig zin.
Om een huurovereenkomst af te sluiten moet je meerderjarig zijn. Op Kampas moet je 16 jaar zijn om een account aan te maken, 18 jaar om een online boeking aan te maken.
Een fantastische plek geboekt? Vergeet dan zeker niet om de eerste factuur tijdig te betalen! Gebeurt dan niet, dan wordt je boeking (na een tijdige herinnering) automatisch opgezegd ... en kunnen andere groepen de periode reserveren. Dat zou zonde zijn.
*Organiseert jouw groep meerdere initiatieven tijdens een zelfde periode op een verschillende locatie? Neem dan contact op met Kampas om samen te bekijken hoe dat vlot kan verlopen.
Antwoord op terugkerende vragen
Hoe kunnen we zeker zijn dat we die droomlocatie online zullen kunnen boeken?
Dat kan je helaas niet. Voor de grote kampplaatsen is de vraag in juli groter dan het aanbod. Elke groep (ook via verschillende persoonlijke accounts) zal voor eenzelfde periode in juli en augustus één aanvraag kunnen indienen. Pas wanneer deze aanvraag werd bevestigd is het mogelijk om een nieuwe zomerboeking aan te maken.
Hoe weten we welke locaties we kunnen huren?
Zoeken op periode is de eenvoudigste manier om snel te zien welke accommodatie je al kan boeken. Dat kan via de zoekbalk op kampas.be. Ook via de kalender kan je de beschikbaarheid weten. Kan je een bepaald kalenderjaar nog niet bekijken? Dan is het aanbod nog niet te huur.
Opgelet, op de website kan je terugvinden of de kalender voor het nieuwe boekingsjaar al dan niet zal worden opengesteld. Deze melding verschijnt bij de gewenste locatie onder de kalender.
Kunnen we enkel via de website boeken?
Alle aanbod met het label ‘reserveer online’ kan je inderdaad enkel via de website reserveren. Telefonisch (of zelfs in onze kantoren) zal Kampas geen reservatie verwerken. Voor alle andere aanbod moet je de uitbater aanspreken om te boeken, daarvoor kan je de contactgegevens op kampas.be terugvinden.
Zal kampas.be de toevloed aan zoekers en boekers bij de opening van een nieuw boekingsjaar wel aankunnen?
Op de grote piek op te vangen én iedereen een zelfde kans te bieden om die droomlocatie te boeken, werken we bij het openen van een bijkomende huurkalender met een digitale wachtrij. Eens het jouw beurt is ben je dus zeker dat de website vlot zal werken. Onze ervaren IT'ers staan bovendien klaar om in te grijpen wanneer dat nodig zou zijn. Ervaar je problemen? We houden je altijd op de hoogte via onze facebookpagina.
Zijn we meteen zeker van onze periode bij een online aanvraag?
Neen. De uitbater moet een aanvraag binnen maximaal vijf dagen goed- of afkeuren. Kampas vraagt de uitbaters om binnenkomende aanvragen niet te lang te laten liggen. Van zodra de huurovereenkomst in je mailbox valt heb je die zekerheid wel.
Ben je verplicht om vaste periodes van zeven of tien dagen te boeken?
Sommige uitbaters kiezen daar inderdaad voor, vooral in de zomer. Boek je rechtstreeks online via Kampas, dan zal je bij het bepalen van je aankomst en vertrek enkel voor die vaste periodes kunnen selecteren. Wil je daar al eerder naar informeren, neem dan contact op met de verantwoordelijke voor de boekingen.
Kunnen we een optie nemen op een periode?
Ook dat wordt bepaald door de uitbater. Boek je rechtstreeks online via Kampas, dan kan het niet. Je doet een aanvraag voor een reservatie. Wanneer de uitbater deze aanvaardt, ontvang je meteen een overeenkomst en een (voorschot)factuur.
Is het team van Kampas bereikbaar bij vragen of problemen?
Ja, telefonisch (09 210 57 70) en via e-mail (info@kampas.be). Nieuws en updates verspreiden we snel op de nieuwspagina en via onze facebook. Opgelet, bij het openen van een nieuw boekingsjaar we helpen je heel graag verder maar telefonisch boeken is die zaterdag niet mogelijk.