Vind een groepsverblijf
Terug naar overzicht

Schade tijdens je kamp? Zo regel je het met de verzekering!

Je bent op kamp met je vereniging, de sfeer zit goed en iedereen geniet. Maar dan gebeurt het onvoorziene: een brand, een gebroken schuifraam, een verstopte leiding door gestold frietvet, een bal door het raam, schade aan gepolierde beton na verslepen van materiaalkisten ... Oeps! Wat nu? Geen paniek, want veel schadegevallen zijn verzekerd. Je moet enkel weten hoe je dit best aanpakt, zodat je weer snel verder kan met je kampavontuur.​ 

Verzekeringen: jouw vangnet bij schade

Bijna alle jeugdorganisaties zijn verzekerd voor ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid. Dit betekent dat schade aan derden (zoals het jeugdverblijf) of lichamelijke ongevallen van deelnemers gedekt zijn. Wil je meer informatie, ga dan zeker eens kijken op de website van je organisatie. Daar staat mooi omschreven wat wel en niet in de polis staat opgenomen.  

Wat te doen bij schade?

Stel, er is schade aan het jeugdverblijf. Volg dan deze stappen:​ 

  • Neem de nodige voorzorgsmaatregelen om verdere lichamelijke of materiële schade te voorkomen en de veiligheid van iedereen te waarborgen 

  • Documenteer de schade: maak duidelijke foto's en noteer wat er gebeurd is. 

  • Meld de schade aan de uitbater zodat hij bewijsstukken (aankoopfacturen, offertes voorherstellingen, proces-verbaal voor diefstal ed.) kan verzamelen. 

  • Meld de schade aan je verzekeraar: vul hiervoor het verzekeringspapier in of werk via hun app. Breng (indien van toepassing) het nationaal secretariaat van je organisatie op de hoogte. Ze ondersteunen je bij de aangifte en volgen het dossier dan verder voor je op. 

Tips om problemen te voorkomen

  • Goede voorbereiding: installeer de app van je verzekeringsmakelaar op je smartphone of steek de nodige verzekeringspapieren in de kampmap. Voeg het telefoonnummer van de verzekeringsmaatschappij en - indien van toepassing - het noodnummer van het nationaal secretariaat van je organisatie toe aan je contacten. 

  • Vooraf checken: bespreek bij aankomst met de uitbater de staat van het gebouw en noteer eventuele bestaande schade. 

  • Duidelijke afspraken: zorg dat alle leiding weet wat te doen bij schade. 

  • Communicatie: los het schadegeval op in samenspraak met de uitbater, de verzekeringsmaatschappij en (indien van toepassing) met het nationaal secretariaat van je organisatie. Hoe vlotter de communicatie, hoe sneller het schadegeval kan worden afgesloten. 

Samen sterk

Het jeugdwerk draait op enthousiasme en inzet, maar ook op verantwoordelijkheid. Door goed verzekerd te zijn en te weten hoe te handelen bij schade, zorg je ervoor dat kleine tegenslagen geen domper zetten op het kamp. Samen met je verzekeraar, eventueel het nationaal secretariaat van je organisatie en de uitbater kom je er altijd uit!​  

Een ongelukje is snel gebeurd, maar met de juiste kennis kan je snel schakelen. Zo blijft het kamp een onvergetelijke ervaring voor iedereen. Heb je vragen over verzekeringen of wil je meer weten? Neem dan een kijkje op de website van je koepelvereniging of contacteer je verzekeraar.